Faktörler Piyasa Fiyatını Nasıl Etkiler?
Malların
piyasa fiyatlarını etkileyen faktörler arasında arz, talep, rekabet ve ikame
yer almaktadır. Piyasaya bağlı olarak, uygun faizli konut kredisi döviz kurları, çevresel kaygılar ve
politik istikrarsızlık gibi başka faktörler de olabilir. Fiyatın dalgalanması
piyasadan pazara farklılık gösterir.
Bir ürünün tedarik seviyesi, piyasa fiyatını etkileyen ana
faktörlerden biridir. Bu ürünü yaratacak ürün veya hammaddeler sınırlı bir
tedarikte ise, arz azaldıkça piyasa fiyatı artacaktır. Örneğin, petrol arzı
düştüğünde, sadece petrol maliyeti artar, aynı zamanda petrolü hammadde olarak
kullanan ürünler de artar. Buna karşılık, arz seviyeleri arttığında, piyasa
fiyatı büyük olasılıkla azalır veya aynı kalır; Şirket, tasarrufları
tüketicilere aktarmak istemiyorsa, piyasa fiyatı aynı kalabilir.
Bir ürüne olan talep de pazar fiyatını önemli ölçüde
etkiler. Arzın talebin aynı kalması halinde talep artarsa fiyatlar
artacaktır. Örneğin, bir düğün fotoğrafçısı hizmetlerine daha fazla talep
görmeye başlarsa, fiyatını arttırmak için daha eğilimli olabilir. Hem talep hem
de arz aynı anda artarsa, fiyatta bir değişiklik olmayabilir. Bu, kitap
endüstrisinde görülebilir, örneğin, bir roman en çok satan ve fiyat artışı
olmadan talebi karşılamak için daha fazla kitap basıldığında. Talep seviyeleri,
demografik özellikler, tüketici tatları ve ekonomik koşullardaki
değişikliklerden etkilenebilir.
Rekabet
ortamı bir ürün veya emtia için piyasa fiyatını da belirleyecektir. Tekeller
genellikle kendi fiyatlarını belirleyebilir, çünkü müşteriler başka yerde alım
yapamazlar, rekabet ile doymuş pazarlar ise genellikle daha düşük fiyatlar
görür. Genellikle bir pazardaki daha fazla rakibin, en kolay kredi kartı veren banka rekabetçi fiyatlar sunmak için
işletmelerin daha verimli hale gelmesiyle sonuçlanması söz konusudur.
İkamelerin mevcudiyeti de fiyatın önemli bir faktörüdür -
eğer bir ürünün fiyatı çok yükselirse, tüketiciler bir ikameye geçecektir.
Örneğin, tüketicilerin arabalarını kullanmaları için gazın maliyeti çok
yükselirse, ek masraflardan kaçınmak için bisiklete binmeye veya toplu taşıma
yapmaya başlayabilirler. Mevcut olan daha fazla ikame, bu müşterilerin
fiyatlara duyarlı hale gelmesi, fiyatlar arttıkça talebin düşmesine neden
oluyor. Düşük bir ikame mevcudiyeti varsa, müşteriler başka seçeneklere sahip
olmadığından işletmeler genellikle daha yüksek fiyatlar belirleyebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder